25/07/2024

Street artist Rosalie de Graaf (24) uit Doesburg heeft een grijze kale muur in de Hoofdstraat van Meppel voorzien van een imposante muurschildering. De wandschildering toont een vrouw gekleed in een iconische outfit van modeontwerpster Coco Chanel. „Een symbool van klassieke schoonheid en gratie”, stelt intiatiefnemer Stichting Muurkunst Meppel.
Het kostte de jonge kunstenaar, die in 2023 de Nederlandse Street Art Award won, zes dagen om het kunstwerk op de muur te realiseren. De schildering is een idee van Stichting Muurkunst Meppel, die de ambitie heeft om Meppel mooier te maken met street art. „Samen met geïnteresseerde bewoners, de pandeigenaar en een aantal buren hebben wij gebrainstormd om het thema voor een kunstwerk te bedenken, iets wat past in het straatbeeld en een stijlvolle entree geeft aan de winkelstraat”, aldus de organisatie.

Centraal in de muurschildering staat dus een vrouw gehuld in een outfit van Coco Chanel. Haar aanwezigheid lijkt levensecht dankzij een zorgvuldig gecreëerd 3D-effect. Rondom de dame zweven kleurrijke vlinders, symbolen van transformatie en vrijheid. De planten, in diverse groene tinten, vormen het contrast met de eenvoud van de Chanel-kleding.
Bewondering
Volgens de organisatie is het kunstwerk meer dan alleen een visueel spektakel: „Het is een viering van de schoonheid die in elk detail van het leven schuilt. Het kunstwerk nodigt uit tot bewondering, biedt een moment van rust en inspiratie in het stedelijke landschap, en benadrukt het samenspel tussen natuur en cultuur. Het is een kunstwerk die de sfeer in de straat bevorderd.”
Stichting Muurkunst Meppel is bezig met sponsoring en fondswerving om hoogwaardige streetart met (inter)nationale kunstenaars, in samenwerking met lokale kunstenaars en jongeren, mogelijk te maken op muren in Meppel die een kunstwerk verdienen. Volgens de stichting is het in andere steden bewezen dat streetart illegale graffiti tegengaat.
De muurschildering kwam mede tot stand door serviceclub Lions Meppel, de hoofdsponsor van het project.