19/08/2020

De twee molens in Meppel hebben van de Lions Meppel ieder een cheque van 1250 euro ontvangen. Dit is de opbrengst die gehouden is door een wijnverkoopactie in oktober. „We zoeken altijd een goed doel uit dat zichtbaar is in Meppel”, vertelt Robert Greidanus namens de Lions. „De molens kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.”
Voor Molen De Vlijt komt het geld als geroepen. De molen is bezig om een mosterdmolen te worden, de tweede van Nederland. „Dit is een heel mooie bijdrage”, reageert Kees Vanger, vrijwilliger van molen De Vlijt. In het hele project is al een ton geïnvesteerd. „Allemaal sprokkelwerkjes.” Vanger verwacht dat er nog 30.000 euro nodig is om het af te ronden. „Echt natte vingerwerk hoor. Er zijn genoeg instanties hier in Meppel die een fantastische bijdrage hebben geleverd.”

Bij de molen hopen ze binnen een of twee maanden duidelijkheid te krijgen of het als gemeentelijk monument wordt aangewezen. Zo ja, opent dat nieuwe deuren voor subsidies.

Lang project
Ondertussen zijn ze bij De Vlijt nu zo’n driekwart op weg met de werkzaamheden. „We komen van een lege molen. Het is een gigantische klus.” Ze zijn er al een kleine 4 jaar mee bezig. „We krijgen het af.” Maar wanneer? Dat durven ze echt niet te zeggen. De hoop was gevestigd op eind dit jaar, maar het coronavirus kwam er tussendoor.

Oorspronkelijk is er meer opgehaald uit de wijnverkoopactie. Maar er is ook een gedeelte naar het Prinses Maxima Centrum gegaan en de Lions kregen nog een extra aanvraag vanuit Dakajam. Vanwege het coronavirus had het een extra tent nodig om alle kinderen te kunnen herbergen. Die steun heeft de Lions toegezegd. Greidanus: „Het is goed dat die kinderen op vakantie kunnen.”