13/09/2017

De Lionsclub Meppel schonk begin mei bedragen van vijfhonderd euro aan de Taalpunten in Meppel, Westerveld, Staphorst en De Wolden.

In de bibliotheek van de Wijk werden gistermiddag de eerste boeken voor laaggeletterden symbolisch overhandigd door Frits Korver namens de Lions.

Een heel rek met speciaal uitgevoerde boeken is nu beschikbaar voor de vier Taalpunten in De Wolden. De bibliotheken in Ruinen, Ruinerwold, de Wijk en Zuidwolde beschikken over een Taalpunt. Daar kan iedereen terecht die beter wil leren lezen en schrijven of digitaal vaardiger wil worden. Getrainde taalvrijwilligers ondersteunen en begeleiden de deelnemers. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van bestaand taalaanbod. De coördinator bepaalt in het eerste gesprek welk aanbod het beste past.

'Het is best uniek dat hier in elke bibliotheek een Taalpunt is, maar daar hebben we speciaal voor gekozen', vertelt Liesbeth den Heijer. Zij werd vorige week in Hoogveen nog extra in het zonnetje gezet tijdens de Week van de Alfabetisering, vanwege al haar verdiensten voor de laaggeletterden. Het boekenrek was 's morgens nog eeg, maar werd gevuld door de mensen van de bibliotheek: met dank aan de Lions kon een flinke collectie boeken aangeschaft worden. Inhoudelijk zijn het boeken over onderwerpen die iedereen aanspreken, de uitvoering is speciaal gericht op mensen die net eren lezen: grotere letters en eenvoudig taalgebruik.

In Nederland is 1 op de 9 mensen tussen de 15 en 65 jaar laaggeletterd. Laaggeletterden beheersen de taal onvoldoende om zich zelfstandig te kunnen redden in de maatschappij. Voor de gemeente De Wolden betekent dit dat zo’n 3.000 inwoners minder taalvaardig zijn. Tweederde van deze groep is van Nederlandse afkomst.

Ook deze mensen willen heel graag boeken lezen. Geen boeken die geschreven zijn voor kinderen, maar boeken die volwassen onderwerpen behandelen en in begrijpelijke, eenvoudige taal geschreven zijn. Deze boeken waren nog nauwelijks in De Wolden aanwezig. Met een donatie van de Lions heeft de bibliotheek nu een fikse collectie kunnen aanschaffen. Een greep uit de titels: Reis om de wereld in 80 dagen, Kees de jongen, Het leven van Anne Frank, Willem Alexander en Verhalen van de spin Anansi. Er zijn ook stripboeken en (beeld)woordenboeken aangeschaft. De collectie is in vieren gedeeld en gaat wisselen tussen de vier bibliotheken van De Wolden.

Er zijn nog veel vrijwilligers nodig om de cursisten te ondersteunen. Vrijwilligers krijgen een training van vier dagdelen en kunnen zich opgeven bij info@taalpuntdewolden.nl. Er zijn nog enkele plaatsen voor de training op 25 september, 2, 9 en 30 oktober.